دانستنیها و راهنمای خرید

نکات مهم برای نگهداری عطر و ادکلن

در فارسی ضرب المثلی عامیانه داریم که می گوید «هرچه پول بدهی, آش می خوری» و یا آنگونه که در زبان انگلیسی مرسوم است، “You get what you pay for.”  (چیزی که بدست می آوری به اندازه پولی است که بابتش پول داده ای». برای عطر و ادکلن هم همین حقیقت صدق می کند. بر همین اساس است که عطرهای با کیفیت هزینه بر هستند. موضوع این است که وقتی مبلغ قابل توجهی بابت یک عطر خوب هزینه می کنید، انتظار دارید تا از آن به مدت نسبتاً زیادی با کیفیت یکسان استفاده برید . مراقبت و نگهداری از عطر و ادکلن نکته ای کلیدی در این فرایند است. تداوم استفاده از یک عطر خوب و حفظ عمر یک عطر، مستلزم نگهداری از آن در حالت و مکانی مناسب است؛ یعنی در فضایی فاقد نور مستقیم (و کم نور)، خنک، خشک و بسته، بدون اینکه در معرض هوای آزاد قرار گیرند .
عدم نگهداری صحیح، مطمئناً بر کیفیت و قابلیت عطر شما تأثیر می گذارد. در نتیجه، برای نگهداری سطح بویایی و قابلیت عطر، باید کمی بیش از حالت معمول نگران چگونگی نگهداری از آن باشید. گاهی عدم نگهداری درست از یک عطر با کیفیت و خوب، آنرا تبدیل به عطری بد بو و غیر قابل مصرف می سازد.همچنین شما می توانید برای خرید انواع عطر مانند عطر شنل، عطر گوچی و … به سایت مارسلا مراجعه نمایید.

بهترین محل نگهداری عطر کجاست ؟

در عطرها، متأسفانه تخریب مولکولی به سادگی آب خوردن صورت می گیرد. با این وجود ترفندهایی برای چگونگی نگهداری درست و مناسب عطر وجود دارد که با رعایت این ترفندها, عطر شما به مدت طولانی تری طراوت و تازگی خود را حفط می کند. هدف از این مقاله آن است تا شما را با چند تا از این ترفندهای نگهداری و مراقبت از عطر و ادکلن آشنا سازد.

نگهداری عطر در مکان تاریک و دور از نور مستقیم

درست خواندید! یک نحوه نگهداری از عطر استفاده از تاریکی برای نگهداری آن است. شیشه های مجلل عطر هر آدمی را وسوسه می کند تا آنرا در روی میز و در معرض نور قرار دهد تا با تابش نور در یک زاویه مناسب ، نماهای کریستالی و انواع طیف های رنگارنگ نور را به معرض نمایش بگذارد. اما معنای این همه زیبایی و فضای لوکس آن نیست که شما دارید کار درستی را انجام می دهید!
همانند اکسیژن که در اکسیداسیون مؤثر است، اشعه ماوراء بنفش حاصله از نور خورشید، به راحتی ترکیب مولکولی عطر را تخریب می کند. بنابراین اگر عطر خود را به مدت نسبتاً طولانی در معرض نور خورشید قرار دهید، نتیجه اش تحویل گرفتن یک عطر بدبو خواهد بود. بنابراین لازم است تا برای جلوگیری از تخریب مولکولی عطر، عطر خود را در فضا و مکانی فاقد نور طبیعی (مثل نور خورشید) و نور مصنوعی (مثل نور لامپ) نگهداری کنید. مثلاً قرار دادن شیشه عطر در یک کمد چطور است؟ به نظر میرسد بهترین مکان برای نگهداری از عطر همینجا باشد. درست است که آدم دلش نمی آید تا شیشه های بسیار زیبا، لوکس و رنگارنگ عطردر در یک فضای تاریک پنهان نماید و چشمها را از تماشای آن هم زیبایی محروم سازد، اما با توجه به قیمتهای نسبتاً گران عطرهای با کیفیت، این کار ارزش ریسک کردن ندارد. این اولین روش مناسب برای نگهداری عطر است.

نگهداری عطر در محیطی خشک و دور از رطوبت

استفاده از محیط خشک و بی رطوبت ، یکی از شرایط نگهداری عطر است. رطوبت دشمن جان عطر است! درست مثل هوای تازه و نور، ترکیب مولکولی آب (رطوبت) هم بر ماندگاری و اثرگذاری بوی عطر مؤثر است. ساختار مولکولی رطوبت (HO2) به راحتی ترکیب مولکولی عطر را دچار واکنش شیمیایی کرده و آن را متحول می سازد. پیشنهاد میشود اگر در مناطق شرجی زندگی می کنید و به دستگاههای رطوبت گیر دسترسی دارید، حتما در محل نگهداری عطر از آن استفاده کنید. برای همین نقش منفی رطوبت است که شما را از قرار دادن عطر و ادکلن خود در حمام بر حذر می داریم. در این رابطه در یک بخش مستقل با یکدیگر بیشتر سخن خواهیم گفت. پس یک نحوه نگه داری عطر و ادکلن دور نگه داشتن آن از رطوبت است.

عدم نگهداری عطر در حمام

قرار دادن عطر در حمام را توصیه نمی کنیم. همه می دانیم که اسپری کردن عطر بر بدنی که هنوز مرطوب است، بر کیفیت و عملکرد عطر اثر مثبت دارد. اما نگهداری عطر در حمام اصلاً فکر خوبی نیست. اما متاسفانه این امر خیلی بین استفاده کنندگان عطر و ادکلن رایج شده است. پاراگراف بالاتر از مضرات رطوبت بر عطر نکاتی مطرح شد. رطوبت و نوسانات دما در حمام، بر ترکیب شیمیایی عطر شما تأثیر منفی می گذارد.  در اصل، حمام مثل یک قبرستان عطر است. بگذارید در اینجا به این نکته مهم بار دیگر تأکید کنیم که بهترین محل برای نگه داشتن شیشه عطر، اطاق خواب، کشو کمد یا گنجه است و بدترین محل نگهداری عطر  هم احتمالاً  شامل بالای کمد، داخل حمام، داخل یخچال و جلوی پنجره ای که در معرض تابش نور خورشید قرار دارد، می شود.

نگهداری عطر در جعبه ی فابریک خودش

جعبه عطر شما آنقدرها هم بی فایده نیست، اهمیت جعبه عطر خودتان را دست کم نگیرید. این بسته بندی به غیر از اینکه مشخصات و اطلاعات مورد لزوم عطر را روایت می کند، کمک شایانی است به نگهداری فیزیکی و کیفی مناسب عطر. طبیعی است که کارخانجات عطر سازی، این جعبه های مقوایی و یا پلاستیکی را با توجه به محتویاتی که قرار است در آنها جای گیرد، طراحی می کنند.
از دورانداختن این جعبه ها خودداری کنید، بخصوص اگر جای مناسبی برای حفاضت و نگهداری از عطر خود ندارید. این جعبه ها محافظین خوبی در مقابل تاثیرات منفی هوا ، نور و دوره مصرف روی کیفیت عطر شما هستند. آنها را جدی بگیرید. پس یک طریقه نگهداری عطر که بسیار هم مفید و کاؤامد و احت است، نگهداری آن در جعبه ی فابریک خود عطر یا ادکلن است.برای خرید بهترین عطر زنانه با ماندگاری بالا  و بچ کد چیست به سایت مارسلا مراجعه کنید.

بطری عطر خود را تکان ندهید!

تکان دادن بطری عطر و ادکلن یکی از عادتهای رایج برخی مصرف کنندگان عطر است. اغلب گرفتار این عادت هستیم که قبل از اسپری کردن عطر، شروع می کنیم به تکان دادن آن. از همین حالا تصمیم بگیرید که دیگر اینکار را نکنید! چرا که به جای تقویت بوی عطر، باعث بیدار شدن دوست ناباب عطر، یعنی اکسیژن می شوید. بهم زدن مایع درون عطر باعث هرج و مرج در بین مولکولهای عطر شده و حبابهایی را ایجاد می کند که بهترین تسهیل کننده اکسیداسیون در عطر است.
از یاد نبرید که که عطر ماده ای است حاوی پیوندهای بسیار ظریف و شکننده شیمیایی. تلاطم ناشی از تکان دادن شدید جعبه عطر، این پیوندها را تخریب می کند. مَخلص کلام آنکه از تکان دادن بی جهت شیشه عطر پرهیز کنید مگر آنکه روی جعبه آن حاوی دستورالعملی باشد که خواستار این امر شده باشد.

از انتقال مایع عطر از بطری اصلی به بطری های تزئینی خودداری کنید

برخی با دیدن بطری های شیک و لوکس و تزئینی، وسوسه می شوند تا عطر را از بطری اصلی به اینگونه بطرها انتقال دهند. علی رغم ظاهر زیبای اینگونه شیشه ها، محافظین و مراقبین خوبی برای عطر نیستند. بهتر است به همان بطری اصلی خود بسنده کنید، چرا که عطر سازان، شیشه های اصلی را بگونه ای طراحی می کنند که کمترین میزان نفوذپذیری هوا داشته باشند. اینگونه بطری ها همچنیین دارای سرِ افشنده (اسپری کننده) خاصی هستند که برای همین جنس از عطر طراحی شده اند تا در هر اسپری، میزان معینی از مایع معطر را ارزانی بدن شما کنند.

استفاده از محفظه های «هوا گیر» برای نگهداری و مراقبت از عطر و ادکلن

حتماً از خود می پرسید، تصویر محفظه های نگهداری غذا چه ارتباطی با عطر و ادکلن دارند. ورود هوا به اینگونه ظروف تقریباً غیر ممکن است. به همین سبب به این محفظه ها Airtight (هواگیر) می گویند . سعی کنید شیشه عطر خود را در یکی از این محفظه ها قرار دهید. با اینکار کیفیت ذخیره سازی عطر را یک درجه بالا می برید. بنابر این قرار دادن عطر در جعبه اصلی و سپس گذاشتن آن در محفظه های دربسته، کمک شایانی به طول عمر عطر و حفاضت از رایحه معطر آن می کند. حتماً توجه دارید که رنگ چنیین محفظه هایی بایستی غیر شفاف و تیره باشد. با نگهداری درست از عطر، آن را در مقابل اکسیداسیون بیمه می کنید.

استفاده از بطری های کوچک عطر (ظروف دکانت)

یکی دیگر از راههای نگهداری صحیح عطر، خرید ظروف کم حجم تر از همان نوع عطر مورد علاقه تان است (ظزوفی شیشه ای یا پلاستیکی در حجم های 3-5-10 میل و بالا تر). در مسافرتها نیز سعی کنید تا  با استفاده از از بطریهای کوچک و انتقال مقدار اندکی از عطر به این بطری ها، از جابجایی شیشه اصلی عطر خود خودداری کنید. (یک دلیلش تکانهای بطری به سبب لرزش خودر است- چند پاراگراف بالاتر تأثیر منفی تکان دادن شیشه عطر توضیح داده شد). البته سعی کنید درب هر دو بطری را محکم ببندید .

آیا می توان عطر را طولانی مدت در ظروف پلاستیک یا شیشه ای دکانت استفاده کرد؟

شاید برای زمان‌های کوتاه، ایده بدی نباشد، مثل وقتی که مثلاً به مسافرت می‌روید. که در حجم های بسیار کم عطر را در ظرف کرده و با خود حمل کنید، اما به طور کلی نگهداری از عطر در بطری‌های پلاستیکی و حتی شیشه ای دکانتینگ توصیه نمی‌شود؛ چرا که هم مایع عطر در محفظه‌های پلاستیکی نسبت به محفظه‌های شیشه‌ای دچار فعل و انفعالات شیمیایی بیشتری می‌شوند، هم اینکه ظروف پلاستیکی و شیشه ای دکانت، به راحتی هوا را عبور میدهند

بستن درب بطری عطر را پس از استفاده

گاهی به سبب عجله و یا هر مسئله دیگری، درِ شیشه عطر را نمی بندید و یا درست نمی بندید. خود را عادت دهید تا پس از اسپری کردن، در شیشه را بخوبی محکم کنید. عدم بسته بودن در شیشه عطری مساوی است با ورود اکسیژن به شیشه و ، بعدش را همه میدانیم وقتی که با ورود هوا به شیشه عطر چه اتفاقی می افتد: بوی عطر دگرگون و مخدوش می شود.

عدم باز کردن در بطری عطر قبل از موعد استفاده

مادامیکه در شیشه عطر شما بسته است، جای مایع عطر امن و امان است و از فعل وانفعال منفی در عطر و بو و رنگ آن خبری نیست. اما به محض باز شدن آن، عطر آماده ادغام با میهمانی ناخوانده به نام اکسیژن و انجام عملیات اکسیداسیون می شود. هوا در واقع بزرگترین دشمن عطر است. به محض ورود هوا به بطری حاوی عطر، فعل و انفعال  و تخریب  مولکولهای این مایع شروع می شود. با گذشت زمان، عطر شما جذابیت رایحه خود را از دست می دهد. درست مثل رطوبت که فلزات را آرام آرام می خورد و باعث زنگ زدن آن می شود،  اکسیداسیون با عطر شما هم همینکار می کند، یعنی به مرور باعث تیره شدن رنگ عطر و تغییر در بوی آن می گردد.
خلاصه آنکه هر چه بیشتر عطر در معرض اکسیژن قرار گیرد، میزان خودنمایی و پرفورمنس نُت های اصلی عطر کاهش می یابد. بنابر این هوشمندانه تر این است که در بطری عطر خود را تا می توانید بسته نگه دارید.

آیا عطر در گرما خراب می شود ؟

نبایستی از نقشی که درجه حرارت و گرمای محیط در ماندگاری و طول عمر عطر بازی می کند غافل شد. برای افزایش زمان ماندگاری و کیفیت عطر، بهتر است عطر را در محیطی خنک و با درجه حرارت ثابت نگهداری کرد. درجه حرارت بسیار بالا و یا بسیار پایین برای عطرها مضر هستند و بر فرمول شیمیایی آنها اثر منفی می گذارند. برای حفظ عطر خود حتما آن را به دور از گرما نگهداری نمائید.

دمای نگهداری عطر چقدر است ؟

کارشناسان عطر معتقدند که مناسبترین درجه حرارت محیط برای نگهداری و ذخیره سازی عطر، 15 تا 20 درجه سانتی گراد است. بنابراین با توجه به تأثیرات منفی گرما بر کیفیت عطر، از قرار دادن آن در مکانهایی با نوسانات گرمایی بالا (مثل خودرو و یا طاقچه اطاق ) خودداری کنید.

تغییر رنگ در عطر

اگر به نگاتی که تا کنون گفته شد توجه نشود، معمولا تغییر رنگ عطر اتفاق خواهد افتاد. در صورتیکه عطر شما در ابتدا دارای رنگ طلایی خوش منظری بود اما حالا می بینید که تیره تر و یا حتی چرب تر از قبل است، احتمالاً دچار فعل و انفعال شیمایی شده است. عطرهای تقلبی (فیک- عطر مصنوعی) معمولا خیلی سریع دچار چنین سرنوشتی می شوند (یکی از راههای تشخیص یک عطر تقلبی از عطر اصلی همین تغییر رنگ است).
وقتی که عطر در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد، مولکولهای فرّارِ عطر آزاد می شوند (به مولکولهایی که به راحتی تبخیر می شوند، مولکولهای فرار می گویند). این مولکولها اکسیده می شوند و ضمن از دست دادن رنگ اصلی عطر، رایحه خوشبوی آنرا نیز دچار تغییر و تحول می گردند.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که بطور طبیعی عطرها، همچون غالب مواد دیگر، با گذشت زمان دچار تغییر رنگ می شوند. بنابراین اگر شما در نگهداری عطر خود همه نکات لازم را رعایت کرده اید، نباید این تغییر رنگ جزئی خیلی شما را نگران کند.

اگر رنگ عطر به رنگ نارنجی درآید هنوز قابل استفاده است؟

پرسشی که بعضا کاربران مطرح میکنند در این باره، اینکه اگر رنگ عطر به رنگ نارنجی درآید چه اتفاقی افتاده است و آیا هنوز قابل استفاده است؟ در پاسخ باید گفت، بله، احتمالاً عطر در حال فاسد شدن است، مگر اینکه نتِ اصلی و پایه عطر از عنبر باشد، و یا ترکیبی بسیار صمغی داشته باشد. در مورد تغییر رنگ در عطر، در مقالات بعدی بیشتر سخن خواهیم گفت.

آیا نگهداری عطر در یخچال و فریزر مفید است ؟

آیا یخچال جای مناسبی برای عطر است؟ برخی فکر میکنند یک روش نگهداری عطر، قرار دادن آن در یخچال یا فریزر! است، یخچال جای مناسبی برای هیچ نوع عطر و ادکلنی نیست. از طرفی همانگونه که ذکر شد، سرمای شدید باعث فعل و انفعالات مولکولی عطر میشود و توازن شیمیایی آن را بهم می زند.
با این وجود، aftershave (افتِر شیو) ها بعضا دارای آرایش مولکولی قدرتمندی هستند و در نتیجه نگهداری از آنها در یخچال لطمه ای به آنها وارد نمی کند.

کلام آخر و نتیجه گیری

در این مطلب سعی شد بهترین روش نگهداری عطر را بطور کامل برای شک توضیح دهیم. بیشتر عطرها برای حفظ قدرت و ماندگاری طولانی تر، نیاز به نگهداری در فضا و جای مناسب دارند. همانطور که ملاحضه کردید، عوامل محیطی مانند نور، هوا و دما بر کیفیت عطر تاثیر می گذارد. بنابراین، ضروری است که از عطر خود در برابر این عوامل محافظت کنید. با نگهداری عطر در جعبه اصلی آنرا از دمای شدید و نور مستقیم خورشید در امان خواهید داشت. در مرحله بعد، درب بطری های اصلی را ببندید تا هوا نگیرند.
امیدواریم این نکات برای شما مفید بوده باشد. از نظرات و تجارب خود ما را بی اطلاع نگذارید. برای خرید انواع عطر خنک مردانه مانند عطر شنل، عطر دیور و … به سایت مارسلا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا